Нещодавно Держкомстат опублікував уточнені дані динаміки валового внутрішнього продукту в 2010-му: рік до року ВВП виріс на 4,2% без урахування інфляції, склавши 1085900 мільйонів грн. Втім, тут цікавий навіть не стільки кінцевий показник обсягу або темпів зростання, скільки його складові.
Всупереч поширеному переконанню, вплив експорту на економіку в минулому році виявилося не дуже істотним: його приріст в таблиці оцінки ВВП за категоріями кінцевого споживання досяг всього 4,6%. Для порівняння: витрати домогосподарств за рік збільшилися на 5,8%. З урахуванням того що витрати домогосподарств складають більше половини ВВП, а здебільшого сімейними витратами в Україні традиційно розпоряджаються жінки, можна вважати зростання ВВП в 2010 році майже виключно заслугою вітчизняних домогосподарок. Значний внесок домогосподарств у зростання валового національного продукту підтверджується й іншими даними. Виручка магазинів і ресторанів збільшується 11 місяців поспіль, при цьому з вересня темпи зростання роздрібного товарообігу перевищують 10%. «Основна причина пожвавлення попиту - зростання зарплат українців, в першу чергу в приватному секторі», - пояснює головний економіст ІК Dragon Capital Олена Бєлан. Дійсно, в 2010-му реальна зарплата співгромадян збільшилася на 10,2%. Разом зі зростанням доходів істотно покращилися і споживчі настрої. У кризовому 2009-му після падіння промвиробництва на 20%, девальвації національної валюти на 50% і скорочення гривневих зарплат на 9,2% українці зменшили споживання майже в півтора рази. У 2010-му гроші знову почали повертатися в сферу споживання - на ринку почав позначатися відкладений попит. У результаті в січні роздрібний товарообіг збільшився вже на 11,1% щодо першого місяця 2010 року - до 21,3 млрд грн. «Як правило, початок року - досить спокійний період у плані покупок, - говорить старший аналітик Міжнародного центру перспективних досліджень (МЦПД) Олександр Жолудь. - Але в порівнянні з січнем минулого року українці справді почали більше купувати товарів довготривалого користування та збільшили свої витрати не тільки на обслуговування житла, але і на розваги - ресторани, кінотеатри і т. п. ». Втім, у найближчі місяці споживча ейфорія може піти на спад. Наприклад, Олександр Жолудь вважає, що в 2011-му темп зростання роздрібного товарообігу не перевищить 9%. Справа в тому, що в нинішньому році істотно сповільниться зростання доходів громадян - цього очікують і в Dragon Capital, і у МЦПД. За прогнозом експертів, в 2011-му реальні зарплати збільшаться ледь на 5% рік до року - відповідно, впаде і темп зростання виручки роздробу. Одночасно з цим зростають інфляційні очікування: незважаючи на оптимізм офіційної статистики, цінники в магазинах переконують споживачів - в першу чергу жінок - у зворотному. У результаті вже в січні розраховується МЦПД і GfK Ukraine індекс інфляційних очікувань виріс до рекордного значення - 187,6 пункту. А індекс споживчих настроїв знизився відразу на 7,3 п. п. - до 75,1, такого падіння ІСН у січні не було з початку кризи. «Основною причиною погіршення споживчих настроїв у січні 2011 року стало збільшення інфляційного тиску і, отже, інфляційних очікувань, обумовлене зростанням цін на переважну більшість груп товарів і послуг повсякденного попиту, зокрема на продукти харчування, паливо, житлово-комунальні послуги, - відзначає заступник директора МЦПД Максим Борода. - Подальше зростання цін у лютому не дає підстав очікувати швидкого відновлення оптимізму споживачів ». Втратити довіру жінок легко, заслужити - важко. Так що порятунком валового внутрішнього продукту в нинішньому році доведеться зайнятися все ж експортерам. У протилежному випадку темп зростання ВВП за підсумками 2011-го не дотягне ні до запланованих урядом 4,5%, ні до 4%, прогнозованих Європейським банком реконструкції та розвитку. Фото з сайту marymal.ru
Ірина ПЕРЕВОЗЧЕНКО, Ганна Сайченко - «Контракти»
|