Четвер, який передує настанню Великодньої неділі православні християни називають Великим (Чистим) Четвергом. Під час богослужінь, цього дня, згадується одна з найважливіших євангельських подій:Таємну вечерю, під час якої Ісус Христос омив ноги своїм учням. Таким способом він намагався показати приклад братської любові і смиренності. Згідно Євангелії, під час Таємної вечері Ісус Христос встановив обряд євхаристії – Святого причастя.
Всі християни визнають цей обряд - православні, католики, лютерани. Віруючі приймають вино і хліб, маючи на увазі Тіло і Кров Ісуса Христа. У всіх православних храмах, з Великого Четверга і до неділі, церковні служби присвячують спогадам про земні страждання Спасителя.
Починаючи з Великого четверга йде підготовка до Паски. Віруючі мають прийти в храм, щоб сповідатися і причаститися. В житлі прибирають, печуть паски, фарбують яйця. В Чистий четвер потрібно встати до сходу сонця і помитися – символічно очиститися від гріхів і суєти.
У Чистий четвер наші предки очищали житло, двір і город від сміття, бруду і пилу, що зібралися за зиму. Спочатку мили і оновлювали ікони та лампади. Після цього ретельно вимивали підлоги, стіни, стелі будинку, столи і лавки, скребли ножем, відтирали піском. У народі говорили: "Якщо в Чистий четвер вимиєшся і вимиєш, весь рік чистота в хаті водитися буде». Після прибирання, яке проводилося в Чистий четвер, в житлі не прибирали і не підмітали підлоги до Великодня, щоб «не засмітити очі Христу, що лежить у труні». У деяких областях у Чистий четвер перемивали весь посуд в будинку, а глечики для молока ще й обкурювали жіночими волоссям. Важливість цього заняття пояснювали тим, що посуд зневажений дотиком Іуди Зрадника. У цей день влаштовували велике прання – намагалися перепирати весь одяг, скатертини, постільну білизну, рушники і фіранки, а також килимки, підстилки та доріжки. Все виносили щоб просушити, у двір, а все сімейство в ніч з четверга на п'ятницю лягало спати на гороховій соломі, яку розстеляли на підлозі. Необхідність прибирання в Чистий четвер пояснювали ще й тим, що святу Воскресіння Христового радіють не тільки люди і природа, а й тварини, і кожен предмет і річ.
|