Сьогодні православні та греко-католики відзначають свято Преображення Господня, у народі також іменований Яблучним Спасом.
У Житомирі, святкові богослужіння пройдуть в храмах, після чого духовенство відповідно до давньої традиції здійснить освячення плодів.
Традиція освячення фруктів нового врожаю, в першу чергу яблук, бере свій початок ще з апостольських часів і безпосередньо пов'язана із самим змістом свята. Преображення показує тей новий, благодатний стан природи і людини, що стає можливим завдяки воскресінню Спасителя. Дозрілі плоди, які священик у храмі кропить святою водою, символізують всю природу, що чекають оновлення та спасіння від гріха.
Сьогоднішнє свято нагадує про Перетворення Ісуса Христа на горі Фавор - подію, що сталася за 40 днів до розп'яття Спасителя. Три апостола - Іоанн, Яків і Петро - побачили велич і славу Христа: як то кажуть в Євангеліях, особа Спасителя стало подібною світла блискавки, одягу - осяйна, як сніг.
Преображення відкрило учням Христа, а через них і всьому світу, Божественну природу Спасителя.
Свято було встановлено в IV столітті, коли свята рівноапостольна Олена, мати Костянтина Великого, звела на горі Фавор храм на честь Преображення Господнього. З V століття святкування цього дня отримало повсюдне поширення на християнському Сході.
Свято Преображення належить до числа найбільш значущих, дванадесятих, церковних свят. Цього дня у храмах здійснюється урочиста літургія і співається канон, що розповідає про велич події.
Священики одягають білі облачення, які символізують Божественне світло, що виходло від Христа на горі Фавор, а після служби освячують святою водою плоди нового врожаю.
Звичай освячувати плоди сходить до VIII століття. Він був приурочений до свята Преображення, оскільки до цього часу на сході поспівали плоди, найважливішими з яких вважалися колосся й виноград, які використовуються у богослужінні. На Русі до серпня виноград дозрівав не скрізь, а тому був замінений на яблука, звідси пішла і друга, народна, назва свята - Яблучний Спас.
У цей день на Русі було прийнято роздавати освячені плоди бідним і хворим, а до освячення їсти яблука і всі городні овочі, крім огірків, не годилося.
Однак головне сьогодні, як підкреслюють в Церкві, не освятити яблука, а взяти участь у Божественній літургії і усвідомити істинний сенс Преображення Спасителя. За матеріалами «Журнал Житомира»
|