Такі підсумки січня, так було і протягом усього минулого року Що важливіше: дах над головою або почуття ситості? А те й інше важливо, так вже людина природою створена. Значить, вона повинна будувати і житло, і базари з магазинами.
У часи, коли в нашій країні все планувалося, якось більше натискали на житло, існує навіть рекорд по введенню в експлуатацію житлового фонду: 11,5 мільйона квадратних метрів. Всі пам'ятають, що тоді, якщо при проектуванні міського мікрорайону архітектором не передбачався який-небудь універсам, або продмаг, проект відхилявся, або уточнювався «на користь» торгової точки. Сьогодні житла будується з року в рік все менше, але це питання для окремого обговорення, а ось магазини ...
Не так давно в країні розгорнулося бурхливе будівництво торгових об'єктів. Будувалися супермаркети, торгові центри, вже помовчимо про горезвісні МАФи (малі архітектурні форми), що окупували наші міста, містечка і села. Країна, втративши в якості виробничих потужностей конвеєри, цехи і шахти, почала освоювати нові способи заробляти собі на прожиток: будувати знову-таки «виробничі потужності» у вигляді торгових площ. Чим далі, до речі, тим вони красивіше виглядають. І чим далі, тим більше їх будується. І вони вже не займають колишні цехи колишніх заводів і фабрик (приклад - «Даринок» в Києві, зайнявших цехи колишнього ДШК), немає, вони будуються за окремими, спеціальним, часом - просто розкішним авторським архітектурним проектам (приїжджайте до Сум, побачите будівлю нового ТРЦ «Фестиваль» в центрі міста).
Житла, однак, будується все менше. У минулому році в тому числі. І не треба вірити в оприлюднені Держкомстатом 10,5 мільйона «квадратів» житла за 2010 рік. Це, м'яко кажучи, неправда, хоча б тому, що сюди включили всі житлові об'єкти, побудовані громадянами самостійно, а потім, за допомогою спеціального закону додані у «спільну звітність». А ось торгові площі ...
За даними проектно-інформаційної системи BAU-data, за допомогою якої здійснюється моніторинг будівельного ринку країни, в 2010 році в Україні будувалося і планувалося 2426 об'єкта, що відносяться до сегменту «житлове будівництво». За цей же період в сегменті «Торгово-розважальні об'єкти» зафіксовано 3002 об'єкта. У році що почався, до речі, співвідношення не змінилося. У січні таких об'єктів було зафіксовано 261, що, звичайно, менше, ніж у середньому за місяць минулого року, але все-таки більше, ніж в літні місяці того ж минулого року.
А ось про житло навіть говорити соромно. М'яко кажучи, житлобуд в січні просто засидівся на старті. Адже за цей місяць, за даними все тієї ж проектно-інформаційної системи BAU-data, у всій країні, будувалося і було розпочато будівництво тільки 255 житлових об'єктів ...
Так що ж відбувається з будівництвом торгових центрів і магазинів? Навіщо їх стільки, Господи? А ось навіщо.
Згідно з даними компанії «Colliers International України», загальна площа торговельних і торгово-розважальних центрів у Києві, приміром, становить близько 500 тис.кв.м, тобто в середньому 125 квадратних метрів на 1000 осіб. Але якщо врахувати, що чисельність населення в Києві вже давно досягла 4 мільйонів осіб, що вдвічі більше офіційних даних, то і показник забезпеченості торговими площами вдвічі більше вищенаведеного. Але навіть якщо так підраховувати, все одно це небагато в порівнянні зі світовими показниками. У Варшаві, наприклад, площа торговельних і торгово-розважальних центрів становить 740 тис.кв.м, в Празі - 650, а в Москві - 603 тис.кв.м. Для більшої переконливості: в Одесі площа торгових центрів - 230 тис.кв.м, у Львові - 104, в Миколаєві - 100, в Запоріжжі - 70 тисяч метрів. Так що забудовникам, генпідрядникам, що чекають замовлень, є сенс поки потриматися на українському ринку, оскільки роботи тут - непочатий край.
І все-таки: чому саме торговельні центри з таким постійним завзяттям зводяться в країні? Чому не складальні цехи якого-небудь «Панасоніка» або «Тойоти»? Відповідей на це просте запитання можна знайти багато, але головна з них - комерційна вигода. Плюс швидка переорієнтація країни з індустріальної в аграрно-торгово-транзитну. Комерційна вигода для забудовників полягає у швидкій окупності будівельних витрат, а для керуючої компанії - стабільна прибутковість об'єкта. Тому що ні війни, ні революції, ні реформи не можуть перемогти почуття голоду. А вгамувати його можна, звичайно, і з допомогою «ящикових» торгових технологій, як це відбувалося на початку 90-х років по всіх країнах, але все-таки краще за все - через магазин, торговий центр. Зручніше. Гігієнічніше. У світовій практиці давно існують градація торгових об'єктів, де всі формати відповідають певним критеріям, і одним з них є зона впливу торгового центру: мікрорайонні, районні, окружні, регіональні. Є навіть суперрегіональні, але не про них розмова. А про те, що сьогодні оригінальний проект торгово-розважального центру може стати справжньою прикрасою, «візитною карткою» як міського району, так і невеликого селища. І може стати саме тим, що колись називалося «культурним центром» населеного пункту або міського району.
До речі, в Україні в тих регіонах, де мало будується житла, мало будується всього. І торгово-розважальних центрів теж
|